Dla młodzieży Dla wszystkich Dla rodzin Dla dzieci
Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego w Karolinie, w roku dwóch jubileuszy: 100. rocznicy odzyskania niepodległości oraz 70. rocznicy powstania Zespołu, przystępuje do realizacji niezwykłego widowiska opartego na dramacie Lucjana Rydla – „Betlejem Polskie”. Weźmie w nim udział 150 wykonawców: aktorów, solistów śpiewaków, artystów baletu, chóru i orkiestry.
Sala widowiskowo-edukacyjna jest głównym obiektem w siedzibie „Mazowsza”.
Widownia mieści 540 widzów. Scena ma prawie 350 m2 powierzchni, dwie boczne kieszenie po 100 m2. Wysokość Sali wynosi 13 m. Artyści mają do dyspozycji wygodne garderoby dla 100 osób.
Unikalne rozwiązania zastosowane w sali widowiskowej zapewniają jej dużą funkcjonalność. Możliwe jest zaaranżowanie widowni w układzie teatralnym, a dzięki teleskopowym podnośnikom ruchomej podłogi, po automatycznym usunięciu foteli, uzyskanie sali konferencyjnej, balowej, itp., o powierzchni 1100 m 2 na jednym poziomie.
Do sali widowiskowej wchodzimy przez rozległe, przeszklone foyer na parterze. Do równie przestronnego, doświetlonego górnym świetlikiem foyer na piętrze, przylega wygodny barek kawowy w zależności od potrzeb, pełniący funkcję bufetu i stołówki.
W budynku głównym znajdują się przestronne sale baletowe, muzyczne, sale ćwiczeń indywidualnych – miejsca codziennej pracy Zespołu „Mazowsze”. Są także sale konferencyjne, jest nawet miejsce odnowy biologicznej z sauną. Wszystkie pomieszczenia o bardzo wysokim standardzie wykończenia.
Uroczysta inauguracja sali widowiskowo-edukacyjnej w siedzibie Zespołu „Mazowsze”w Karolinie odbyła się 17 października 2009 r.
Szczegółowe informacje na temat wynajmu sali na stronie.
Foto i tekst pochodzą ze strony Państwowego Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze”.
Zespół „Mazowsze” należy do największych na świecie zespołów artystycznych, sięgających do bogactwa narodowych tańców, piosenek, przyśpiewek i obyczajów. Nazwa zespołu wywodzi się od centralnego regionu Polski – Mazowsza, jednak repertuar „Mazowsza” szybko rozszerzył się o folklor innych regionów. Dziś w dorobku zespołu znajdują się opracowania sceniczne 42 z nich.
Oficjalnie „Mazowsze” powołał do życia dekret Ministerstwa Kultury i Sztuki 8 listopada 1948 roku, polecający Tadeuszowi Sygietyńskiemu zorganizowanie zespołu ludowego, którego zadaniem miała być troska o tradycyjny repertuar ludowy, oparty na pieśniach, przyśpiewkach i tańcach wsi mazowieckiej i regionalnej tradycji artystycznej. Jednak idea zespołu powstała na długo przed tym.
Tadeusz Sygietyński, wybitny kompozytor i miłośnik folkloru oraz Mira Zimińska-Sygietyńska, aktorka przedwojennej sceny, w ruinach bombardowanej Warszawy przyrzekli sobie, że jeśli przeżyją wojnę, założą zespół. O ile dla aktorki filmowej i kabaretowej dziedzina wydawała się odległa, o tyle dla Tadeusza była realizacją dawnych marzeń.
Zimińska porzuciła karierę aktorki i zajęła się sprawami organizacyjnymi. Sygietyński komponował inspisrując się oryginalnymi ludowymi pieśniami. Przetrząsali wiejskie chaty. Zimińska w poszukiwaniu „babcinych” strojów, Sygietyński w poszukiwaniu uzdolnionej młodzieży. Na siedzibę zespołu wybrano podwarszawską posiadłość z początku XX wieku, nazwaną na cześć żony pierwszego właściciela – Karolinem.
Pod koniec 1948 roku do pałacu w Karolinie zjeżdżać zaczęły pierwsze grupy młodzieży z okolicznych wiosek i miasteczek. Rozpoczęła się nauka, próby, ćwiczenia i po dwóch latach, 6 listopada 1950 roku, na deskach Teatru Polskiego w Warszawie odbyła się premiera. W programie koncertu znalazły się piosenki przeplatane tańcami z terenów centralnej Polski.
Już w 1951 roku „Mazowsze” wyruszyło na podbój świata, zaczynając od jedynie słusznego w tych czasach kierunku – ZSRR. Po trzech latach zespół zdobył Paryż (1 października 1954 roku), a sześć lat później przepłynął Atlantyk.
Rok 1955 okrył żałobą „Mazowsze” i zachwiał plany na przyszłość Zespołu. Zmarł Tadeusz Sygietyński. Rysowały się najczarniejsze scenariusze. Rozważano nawet rozwiązanie Zespołu.
„Gdyby nie Mira, nie byłoby Sygietyńskiego, ani „Mazowsza” – napisał kiedyś Marian Hemar, poeta i przyjaciel Zespołu. To nazywana przez wszystkich „Pani Mira” uczyniła „Mazowsze” takim, jakim jest dziś. Poświęcała mu bez reszty swój talent, doświadczenie i życie aż do 1997 roku. To dzięki niej na przestrzeni lat rozszerzono program artystyczny, opracowano nie zbadane wcześniej pieśni religijne, patriotyczne i inne. To dzięki niej „Mazowsze” zdobyło światową sławę.
Ale do sukcesu „Mazowsza” przyczynił się także talent wokalny Stanisława Jopka (okrzykniętego Pierwszym Furmanem Rzeczypospolitej z powodu interpretacji piosenki „Furman”) oraz choreograficzne wizje dawnego solisty baletu – Witolda Zapały.
Dziś „Mazowsze” zachwyca młodością, wigorem, profesjonalizmem i kolorem. W repertuarze Zespołu znajdują się opracowania folkloru z 42. regionów Polski. Podczas jednego koncertu podziwiać można około 20. z nich. Kostiumy różnią się nie tylko pochodzeniem, ale też bogactwem zdobień i materiałami, z których są wykonane. Nawet ważący 14 kg kostium łowicki potrafi zawirować w tańcu niczym lekki tiul.
Niepowtarzalność artystyczna zespołu to synteza jego własnych przymiotów oraz wartości nagromadzonych przez wieki w kulturze narodowej, u których podstaw leży prosta sztuka ludowa w uszlachetnionej, wysublimowanej formie, nie pozbawiona przy tym prawdy, szczerości i prostoty pierwowzorów. Do tych samych źródeł sięgali najwięksi polscy artyści, jak Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski podkreślając istotę narodowej tożsamości.
Styl „mazowszański” to ciepło delikatnej stylizacji, uwypuklającej urodę autentyku, zarówno w odniesieniu do muzyki, jak i do choreografii czy kostiumu. Folklor prezentowany przez zespół na scenie staje się sztuką o największej wartości, sztuką o wielkim ładunku emocjonalnym.
Pierwsze sukcesy zagraniczne uświadomiły potrzeby i oczekiwania publiczności. Słowo „Mazowsze” stało się hasłem wywoławczym, utożsamianym z nieznanym dla cudzoziemców krajem i kulturą, zaś dla Polonii stało się synonimem patriotyzmu i ojczyzny.
Z uwagi na ogromne bogactwo repertuarowe i działalność na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego „Mazowsze” uznawane jest za zespół narodowy.
Jerzy Waldorff, wybitny krytyk muzyczny, nazwał „Mazowsze” perłą w koronie Rzeczypospolitej. To stwierdzenie najpełniej oddaje rangę i wartość Zespołu, który od 70 lat porywa publiczność na całym świecie, pełniąc zaszczytną funkcję Ambasadora Polskiej Kultury.
Jacek Boniecki
tel.: +48 22 2088888
fax: +48 22 2088800
sekretariat@mazowsze.waw.pl
Zastępca Dyrektora ds. Administracyjno-Technicznych
Marek Dejneka
tel.: +48 22 2088888
fax: +48 22 2088800
m.dejneka@mazowsze.waw.pl
Dział Księgowości
P.O. Główny Księgowy
Ida Czajkowska
tel.: +48 22 2088127
Fax: +48 22 2088801
ksiegowosc@mazowsze.waw.pl
Dział Promocji i Reklamy
Kierownik Działu Promocji i Reklamy – Rzecznik Prasowy
Katarzyna Pasieczna
+48 22 2088107
+48 605501771
katarzyna.pasieczna@mazowsze.waw.pl
info@mazowsze.waw.pl
Dział Organizacji Widowni
Kierownik Działu Organizacji Widowni
Katarzyna Grabowska
+48 22 2088114
+48 509000691
katarzyna.grabowska@mazowsze.waw.pl
Impresariat
Kierownik Impresariatu – Manager
Krzysztof Kurlej
+48 22 2088115
+48 509000610
krzysztof.kurlej@mazowsze.waw.pl
Koordynacja Artystyczna
Kierownik
Zbigniew Kułagowski
+48 22 2088134
z.kulagowski@mazowsze.waw.pl
Anna Machowska
+48 22 2088205
Kadry
Kierownik Działu Kadr
Patrycja Ziembińska
+48 22 2088117
kadry@mazowsze.waw.pl
Pracownia Krawiecka
Kierownik Pracowni Krawieckiej – Kostiumolog
Rafał Orłowski
+ 48 22 2088254
rafal.orlowski@mazowsze.waw.pl
Dział Administracyjno-Gospodarczy
Kierownik Działu Administracyjno – Gospodarczego
Jacek Leptacz
+ 48 22 2088119
Dział Techniczny
Kierownik Techniczny Realizacji Koncertów i Spektakli
Karolina Zbrożek
+ 48 22 2088145
k.zbrozek@mazowsze.waw.pl
Dział Informatyczny
Kierownik Działu IT
Grzegorz Duda
+ 48 22 2088124
it@mazowsze.waw.pl
Dział Zamówień i Projektów
Specjalista ds. Realizacji Projektów
Łukasz Łyszkowicz
+48 22 2088121
lukasz.lyszkowicz@mazowsze.waw.pl
Specjalista ds. Zamówień Publicznych
Beata Ratuska
+48 22 2088132
beata.ratuska@mazowsze.waw.pl
Główny Specjalista ds. BHP
Luiza Kozińska
+48 22 2088131
luiza.kozinska@mazowsze.waw.pl
Organizacja warsztatów „Roztańczeni z Mazowszem”
Koordynator warsztatów
Beata Baszko
tel.: +48 605501749
beata.baszko@mazowsze.waw.pl
Organizacja imprez
Europejskie Centrum Matecznik „Mazowsze”
Operator Matecznika Mazowsze
tel. 605 554 891
operator@mazowsze.waw.pl
www: www.elita.pl
Wyświetleń: 58