Maryja - nasza najskuteczniejsza ochrona!

Pielgrzym (777836175)

Rozpoczęcie: 22 września 2019 o 17:00.

Dla wszystkich


Opis wydarzenia


Muzyka: Stanisław Moniuszko

Tekst: Adam Mickiewicz
Scenariusz: Zbigniew Kułagowski
Bohaterem widowiska jest wędrowiec. Tytułowy Pielgrzym. Uczuciem dominującym w sytuacji pielgrzymowania jest samotność. W przypadku naszego bohatera dotyczy ona dwóch kwestii. Z jednej strony sytuacja wędrowca wiąże się z wygnaniem z ojczyzny- staje się on człowiekiem wykorzenionym- z drugiej zaś, wyobcowanie to uczucie towarzyszące romantycznym bohaterom. Jako bohater romantyczny Pielgrzym wyróżnia się niezwykłą wrażliwością. Jest to widoczne w poszczególnych scenach widowiska: podczas wielkiego balu – gdzie spotyka młodzieńczą miłość – podczas żarliwej modlitwy Pielgrzyma w Kaplicy Ostrej Bramy w Wilnie, w celi Konrada, czy podczas wygnania z ojczyzny i egzotycznej wędrówki po Krymie. Wobec tych nowych przestrzeni przyjmuje postawę dziecka: wszystko go intryguje, ciekawi i zachwyca. Nie może jednak wyzwolić się z tęsknoty za utraconą ojczyzną. To prawdziwa wędrówka w głąb samego siebie.
Opowieść zbudowana jest na wybranych utworach Adama Mickiewicza. Dopełnia ją odkrywana na nowo niezwykła muzyka sceniczna i kantatowa Stanisława Moniuszki. W widowisku udział wezmą aktorzy, soliści, chór, balet i orkiestra PZLPiT „Mazowsze”.

Sala Widowiskowa Zespołu „Mazowsze”



Sala widowiskowo-edukacyjna jest głównym obiektem w siedzibie „Mazowsza”.


Widownia mieści 540 widzów. Scena ma prawie 350 m2 powierzchni, dwie boczne kieszenie po 100 m2. Wysokość Sali wynosi 13 m. Artyści mają do dyspozycji wygodne garderoby dla 100 osób.

Unikalne rozwiązania zastosowane w sali widowiskowej zapewniają jej dużą funkcjonalność. Możliwe jest zaaranżowanie widowni w układzie teatralnym, a dzięki teleskopowym podnośnikom ruchomej podłogi, po automatycznym usunięciu foteli, uzyskanie sali konferencyjnej, balowej, itp., o powierzchni 1100 m 2 na jednym poziomie.

Do sali widowiskowej wchodzimy przez rozległe, przeszklone foyer na parterze. Do równie przestronnego, doświetlonego górnym świetlikiem foyer na piętrze, przylega wygodny barek kawowy w zależności od potrzeb, pełniący funkcję bufetu i stołówki.

W budynku głównym znajdują się przestronne sale baletowe, muzyczne, sale ćwiczeń indywidualnych – miejsca codziennej pracy Zespołu „Mazowsze”. Są także sale konferencyjne, jest nawet miejsce odnowy biologicznej z sauną. Wszystkie pomieszczenia o bardzo wysokim standardzie wykończenia.

Uroczysta inauguracja sali widowiskowo-edukacyjnej w siedzibie Zespołu „Mazowsze”w Karolinie odbyła się 17 października 2009 r.

Szczegółowe informacje na temat wynajmu sali na stronie.

Foto i tekst pochodzą ze strony Państwowego Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze”.

Informacje szczegółowe

Mapa

Państwowy Zespół Pieśni i Tańca „Mazowsze”


Zespół „Mazowsze” należy do największych na świecie zespołów artystycznych, sięgających do bogactwa narodowych tańców, piosenek, przyśpiewek i obyczajów. Nazwa zespołu wywodzi się od centralnego regionu Polski – Mazowsza, jednak repertuar „Mazowsza” szybko rozszerzył się o folklor innych regionów. Dziś w dorobku zespołu znajdują się opracowania sceniczne 42 z nich.

Historia zespołu

Oficjalnie „Mazowsze” powołał do życia dekret Ministerstwa Kultury i Sztuki 8 listopada 1948 roku, polecający Tadeuszowi Sygietyńskiemu zorganizowanie zespołu ludowego, którego zadaniem miała być troska o tradycyjny repertuar ludowy, oparty na pieśniach, przyśpiewkach i tańcach wsi mazowieckiej i regionalnej tradycji artystycznej. Jednak idea zespołu powstała na długo przed tym.

Tadeusz Sygietyński, wybitny kompozytor i miłośnik folkloru oraz Mira Zimińska-Sygietyńska, aktorka przedwojennej sceny, w ruinach bombardowanej Warszawy przyrzekli sobie, że jeśli przeżyją wojnę, założą zespół. O ile dla aktorki filmowej i kabaretowej dziedzina wydawała się odległa, o tyle dla Tadeusza była realizacją dawnych marzeń.

Zimińska porzuciła karierę aktorki i zajęła się sprawami organizacyjnymi. Sygietyński komponował inspisrując się oryginalnymi ludowymi pieśniami. Przetrząsali wiejskie chaty. Zimińska w poszukiwaniu „babcinych” strojów, Sygietyński w poszukiwaniu uzdolnionej młodzieży. Na siedzibę zespołu wybrano podwarszawską posiadłość z początku XX wieku, nazwaną na cześć żony pierwszego właściciela – Karolinem.

Pod koniec 1948 roku do pałacu w Karolinie zjeżdżać zaczęły pierwsze grupy młodzieży z okolicznych wiosek i miasteczek. Rozpoczęła się nauka, próby, ćwiczenia i po dwóch latach, 6 listopada 1950 roku, na deskach Teatru Polskiego w Warszawie odbyła się premiera. W programie koncertu znalazły się piosenki przeplatane tańcami z terenów centralnej Polski.

Już w 1951 roku „Mazowsze” wyruszyło na podbój świata, zaczynając od jedynie słusznego w tych czasach kierunku – ZSRR. Po trzech latach zespół zdobył Paryż (1 października 1954 roku), a sześć lat później przepłynął Atlantyk.

Rok 1955 okrył żałobą „Mazowsze” i zachwiał plany na przyszłość Zespołu. Zmarł Tadeusz Sygietyński. Rysowały się najczarniejsze scenariusze. Rozważano nawet rozwiązanie Zespołu.

„Gdyby nie Mira, nie byłoby Sygietyńskiego, ani „Mazowsza” – napisał kiedyś Marian Hemar, poeta i przyjaciel Zespołu. To nazywana przez wszystkich „Pani Mira” uczyniła „Mazowsze” takim, jakim jest dziś. Poświęcała mu bez reszty swój talent, doświadczenie i życie aż do 1997 roku. To dzięki niej na przestrzeni lat rozszerzono program artystyczny, opracowano nie zbadane wcześniej pieśni religijne, patriotyczne i inne. To dzięki niej „Mazowsze” zdobyło światową sławę.

Ale do sukcesu „Mazowsza” przyczynił się także talent wokalny Stanisława Jopka (okrzykniętego Pierwszym Furmanem Rzeczypospolitej z powodu interpretacji piosenki „Furman”) oraz choreograficzne wizje dawnego solisty baletu – Witolda Zapały.

Dziś „Mazowsze” zachwyca młodością, wigorem, profesjonalizmem i kolorem. W repertuarze Zespołu znajdują się opracowania folkloru z 42. regionów Polski. Podczas jednego koncertu podziwiać można około 20. z nich. Kostiumy różnią się nie tylko pochodzeniem, ale też bogactwem zdobień i materiałami, z których są wykonane. Nawet ważący 14 kg kostium łowicki potrafi zawirować w tańcu niczym lekki tiul.

Niepowtarzalność artystyczna zespołu to synteza jego własnych przymiotów oraz wartości nagromadzonych przez wieki w kulturze narodowej, u których podstaw leży prosta sztuka ludowa w uszlachetnionej, wysublimowanej formie, nie pozbawiona przy tym prawdy, szczerości i prostoty pierwowzorów. Do tych samych źródeł sięgali najwięksi polscy artyści, jak Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski podkreślając istotę narodowej tożsamości.

Styl „mazowszański” to ciepło delikatnej stylizacji, uwypuklającej urodę autentyku, zarówno w odniesieniu do muzyki, jak i do choreografii czy kostiumu. Folklor prezentowany przez zespół na scenie staje się sztuką o największej wartości, sztuką o wielkim ładunku emocjonalnym.

Pierwsze sukcesy zagraniczne uświadomiły potrzeby i oczekiwania publiczności. Słowo „Mazowsze” stało się hasłem wywoławczym, utożsamianym z nieznanym dla cudzoziemców krajem i kulturą, zaś dla Polonii stało się synonimem patriotyzmu i ojczyzny.

Z uwagi na ogromne bogactwo repertuarowe i działalność na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego „Mazowsze” uznawane jest za zespół narodowy.

Jerzy Waldorff, wybitny krytyk muzyczny, nazwał „Mazowsze” perłą w koronie Rzeczypospolitej. To stwierdzenie najpełniej oddaje rangę i wartość Zespołu, który od 70 lat porywa publiczność na całym świecie, pełniąc zaszczytną funkcję Ambasadora Polskiej Kultury.

Kontakt

Dyrektor 

Jacek Boniecki

tel.: +48 22 2088888 

fax: +48 22 2088800

sekretariat@mazowsze.waw.pl

Zastępca Dyrektora ds. Administracyjno-Technicznych

Marek Dejneka 

tel.: +48 22 2088888 

fax: +48 22 2088800

m.dejneka@mazowsze.waw.pl

Dział Księgowości

P.O. Główny Księgowy

Ida Czajkowska 

tel.: +48 22 2088127 

Fax: +48 22 2088801

ksiegowosc@mazowsze.waw.pl

Dział Promocji i Reklamy

Kierownik Działu Promocji i Reklamy – Rzecznik Prasowy

Katarzyna Pasieczna 

+48 22 2088107 

+48 605501771

katarzyna.pasieczna@mazowsze.waw.pl

info@mazowsze.waw.pl

Dział Organizacji Widowni

Kierownik Działu Organizacji Widowni

Katarzyna Grabowska 

+48 22 2088114 

+48 509000691

katarzyna.grabowska@mazowsze.waw.pl

Impresariat

Kierownik Impresariatu – Manager

Krzysztof Kurlej 

+48 22 2088115 

+48 509000610

krzysztof.kurlej@mazowsze.waw.pl

Koordynacja Artystyczna

Kierownik

Zbigniew Kułagowski 

+48 22 2088134 

z.kulagowski@mazowsze.waw.pl

Anna Machowska

+48 22 2088205

Kadry

Kierownik Działu Kadr

Patrycja Ziembińska 

+48 22 2088117 

kadry@mazowsze.waw.pl

Pracownia Krawiecka

Kierownik Pracowni Krawieckiej – Kostiumolog

Rafał Orłowski 

+ 48 22 2088254 

rafal.orlowski@mazowsze.waw.pl

Dział Administracyjno-Gospodarczy

Kierownik Działu Administracyjno – Gospodarczego

Jacek Leptacz 

+ 48 22 2088119 

Dział Techniczny

Kierownik Techniczny Realizacji Koncertów i Spektakli

Karolina Zbrożek 

+ 48 22 2088145 

k.zbrozek@mazowsze.waw.pl

Dział Informatyczny

Kierownik Działu IT

Grzegorz Duda 

+ 48 22 2088124 

it@mazowsze.waw.pl

Dział Zamówień i Projektów

Specjalista ds. Realizacji Projektów

Łukasz Łyszkowicz 

+48 22 2088121 

lukasz.lyszkowicz@mazowsze.waw.pl

Specjalista ds. Zamówień Publicznych

Beata Ratuska 

+48 22 2088132 

beata.ratuska@mazowsze.waw.pl

Główny Specjalista ds. BHP

Luiza Kozińska

+48 22 2088131

luiza.kozinska@mazowsze.waw.pl

Organizacja warsztatów „Roztańczeni z Mazowszem”

Koordynator warsztatów

Beata Baszko

tel.: +48 605501749

beata.baszko@mazowsze.waw.pl

Organizacja imprez

Europejskie Centrum Matecznik „Mazowsze”

Operator Matecznika Mazowsze

tel. 605 554 891

operator@mazowsze.waw.pl

www: www.elita.pl

Informacje szczegółowe

Wyświetleń: 44